Search
Close this search box.

KLM Open 2016 goed voor de regio

Van 8 tot en met 11 september was de 97e editie van het golfevenement KLM Open op de golfbaan The Dutch in Spijk, gemeente Lingewaal. In opdracht van de gemeente Lingewaal heeft de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) de economische impact en de toerisme aspecten van het KLM Open onderzocht en een bezoekersprofiel opgesteld. De resultaten zijn nu bekend.

Het doel van de samenwerking tussen de gemeente en HAN was het bevorderen van de economische mogelijkheden rondom het KLM Open voor ondernemers in de regio, het bevorderen van toerisme en de gebiedspromotie van Lingewaal en de regio. Het onderzoek is gedaan door HAN Sport en Bewegen, afdeling Sporteconomie volgens de methodiek van de Werkgroep Evaluatie Sport Evenementen (WESP).

Economische impact

De overall bijdrage van het KLM Open 2016 voor de Lingewaalse economie bedraagt € 541.500. Dit bedrag is opgebouwd uit dagbestedingen door bezoekers (€ 314.300) en inkomsten door langer verblijf (€ 162.000). De netto bijdrage vanuit TIG Sports (het organisatiebureau van het KLM Open) aan de Lingewaalse economie bedraagt € 65.200. Verscheidene ondernemers uit Lingewaal en omstreken (onder andere Gorinchem, Leerdam en Werkendam) hebben kunnen leveren aan het KLM Open of aan partners daarvan.

Toerisme

Op het gebied van toerisme heeft het KLM Open positief bijgedragen. De regio Rivierenland wordt (zeer) gewaardeerd door 51% van de bezoekers. Ruim de helft gaf aan positiever te zijn over de regio. 36% van de bezoekers heeft de intentie om het komende jaar de regio opnieuw te bezoeken voor vrijetijdsdoeleinden. De waarde die hieraan gekoppeld kan worden is zo’n € 440.000. Dat biedt kansen voor ondernemers in de regio.

Bezoekers
Uit de economische impactstudie blijkt dat het KLM Open in Spijk 38.000 unieke bezoekers – met in totaal 45.000 bezoeken – heeft mogen verwelkomen. 79% kwamen van buiten Lingewaal en zij waren zonder dit evenement niet in de gemeente geweest. 86% van de bezoekers kwam uit Nederland en 14% kwam uit het buitenland. Zo’n 19% van de Nederlandse toeschouwers kwam uit de provincie Zuid-Holland, 18% uit Gelderland, 13% uit Noord-Brabant en 12% uit Utrecht. Van de buitenlandse bezoekers kwam het merendeel uit België, Duitsland en Engeland.

De gemiddelde leeftijd van de bezoekers was met 46 jaar relatief jong te noemen. De bezoekers waren vooral HBO/WO opgeleid (63%). Het evenement trok aanzienlijk meer mannen (70%) dan vrouwen. De bezoekers gaven gemiddeld € 72,15 per persoon uit (exclusief overnachtingen), voornamelijk aan eten en drinken en toegang tot het evenement. De bezoekers waardeerden het KLM Open overall gemiddeld met een 7.8.

Vervolg

De gemeente Lingewaal blikt terug op een organisatorisch en sportief succesvol evenement in goede samenwerking met organisator TIG Sports. Met de inzet van de HAN wordt ook voor komend jaar gekeken naar de mogelijkheden voor de ondernemers in de regio en voor het uitbreiden van de recreatie- en toerismebranche. De projectgroep van de HAN onderzoekt ook de mogelijkheden om bezoekers van het KLM Open voor langere termijn te binden aan de regio.

Download de factsheet voor een compleet overzicht.

Beeld: KLM Open

Winkelwagen
Scroll naar boven