Search
Close this search box.

Verblijfsrecreatie groeit. Dagattracties blijven achter

Jaarlijks 20 miljoen extra inkomsten aan bestedingen

Rivierenland is een toeristische regio in ontwikkeling. De afgelopen jaren is de omvang van de toeristische sector gegroeid. Er zijn op dit moment vier grote projecten met vakantieparken in ontwikkeling. Dat zorgt voor nog meer toeristen. Maar wat heeft de regio de bezoeker overdag te bieden? Groeit het dagrecreatief aanbod wel mee met de toename van het bezoek?

Volgens Bureau Toerisme zijn er vier vakantieparken in Rivierenland die in enkele jaren worden geopend:
– Landal Wielse Dreef (231 vakantiewoningen)
– Hanzeland (175 vakantiewoningen)
– EuroParcs (200 vakantiewoningen) reeds open.
– Landgoed LVMW (150 vakantiewoningen)
Dat zijn in totaal 756 vakantiehuizen met meerdere personen die intensief gebruik gaan maken van de recreatieve attracties in de regio. Een rekensommetje op basis van een gemiddelde bezetting en gemiddeld uitgavepatroon laat zien dat deze ontwikkeling kan zorgen voor ruim 20 miljoen aan extra bestedingen in de regio.

Voldoende plekken om te bezoeken?
Richard de Bruin, directeur van Bureau Toerisme, maakt zich zorgen om de balans in deze toeristische regio: “Met de ontwikkeling van nieuwe accommodaties gaat het uitstekend. En dit zijn alleen nog maar de grotere projecten. Op het gebied van dagattracties was de regio al karig bedeeld. We zien bovendien weinig nieuwe ontwikkelingen. Dat is ook slecht voor de verblijfsrecreatie. Op dit moment, zo vlak na corona, is de bezetting in het hele land uitstekend. Maar er wordt heel veel bijgebouwd. Als de markt weer minder krap wordt, dan gaan factoren zoals de aantrekkelijkheid van de regio een (veel) belangrijker rol spelen. Vooral jaarrond aantrekkelijke (overdekte)dagattracties, met een hogere capaciteit zijn zeer welkom. En die nieuwe attracties zullen ook meteen profiteren van het groeiend aantal bezoekers in de regio.”

 

 

De laatste inventarisatie van dagrecreatief aanbod in Rivierenland dateert uit 2018. (Dit jaar wordt een nieuwe telling georganiseerd.) Er werden destijds 230 dagrecreatieve bedrijven geteld, w.o. 93 attracties (40%), 49 bezienswaardigheden (21%) en 20 musea (9%). In 2018 waren dagrecreatieve bedrijven goed voor een omzet van ruim € 53 miljoen.
Daarnaast werd ook geld besteed tijdens buitenrecreatie, zoals fietsen en wandelen (€ 44 miljoen), funshoppen (€ 99 miljoen) en uitgaan (€ 99 miljoen).
De explosieve groei in overnachtingen biedt kansen voor nieuwe ontwikkelingen in de dagrecreatie. De nieuwe ontwikkelingen zijn niet alleen bedoeld is voor gasten die in onze regio verblijven, maar zeker ook voor inwoners zelf. De nieuwe dagrecreatieve ontwikkelingen sluiten, naar mening van Richard de Bruin, bij voorkeur ook aan op de recreatiewensen van de inwoners zelf.

Hoge attractiedichtheid in Nederland
Als we de ontwikkeling van de attractiesector op nationale schaal bekijken dan is de conclusie dat de dichtheid van attractieparken in Nederland zeer hoog is. Uit het NRIT trendrapport blijkt o.a. dat de dichtheid van attracties de afgelopen jaren alleen nog maar is gestegen. De onderlinge concurrentie is hevig waardoor er regelmatig moet worden geïnvesteerd in onderscheidend vermogen. Het trendrapport constateert ook een toenemende diversiteit in het attractie-aanbod. Naast de bekende attractieparken en dierentuinen, zijn er steeds meer andere partijen en nieuwe concepten actief in deze markt van dagrecreatief vermaak, zoals indoor speelparadijzen, musea & science centers, family entertainment centers, escape rooms, family activity centers, maar ook horecatainment en retailtainment.
De Rabobank geeft in het Trendrapport ook een visie op de ontwikkeling van dagrecreatief aanbod nu :
“Mede door de hogere consumentenbestedingen is de vraag naar dagrecreatie de afgelopen jaren gestegen. Maar ook het aanbod en de diversiteit van het aanbod zijn verder toegenomen, waardoor er veel concurrentie is.”

En in de toekomst:
“De trend is dat de Nederlander er graag een dagje op uitgaat en continu zoekt naar nieuwe ervaringen en vormen van beleving. De vraag neemt ook verder toe door de groei van binnenlandse vakanties. De concurrentie zal de komende jaren verder toenemen. Ondernemingen in dagrecreatie moeten zich daarom onderscheiden om klanten aan zich te binden en aantrekkelijk te blijven voor herhaalbezoek.”

 

Winkelwagen
Scroll naar boven